אוּדייפּוּר

בתיה הלבנים, סמטאותיה המתעקלות והבזארים הצבעוניים, הארמונות והאגמים שבלב העיר, הופכים את אודייפור לאחת מהרומנטיות והנאות שבערי הודו. האווירה באודייפור שלווה במיוחד וניתן לחוש בנקל כיצד יכלו החיים להתנהל באופן רגוע ומתון בהרבה, לו המשיכו הנסיכים והמהרג’ות למשול כאן. עיר מהאגדות.

אודאייפור שימשה כבירתה האחרונה של ממלכת Mewar המיתולוגית והיא שוכנת בעמק פורה, בדרום חבל רג’אסטן, לצדם של שלושה אגמים. החומה המקיפה את העיר העתיקה נועדה במקור להגן על הישוב מפני התקפות של פולשים, רכובים על פילים.

העיר נמצאת באמצע הדרך בין מומבאי לניו-דלהי: במרחק של כ-650 ק”מ מכל-אחת מהן. טיסות יומיות מחברות את שדה-התעופה המקומי עם שתי הערים הגדולות, כמו גם עם ג’אייפור. השדה נמצא 22 ק”מ דרומית לעיר.

אודייפור מפורסמת בזכות הארמונות והאגמים שבתחומיה, אך רצוי לבקר גם באתריה הבולטים הנוספים. מקדש גַ’אגְדִישׁ, נבנה במאה ה-17. המקדש שוכן ליד “בָּארָה בּזאר” והוא מהווה נקודת ציון בעיר וכן אתר עליה לרגל ומוקד לטקסים דתיים. בקצהו הצפוני של אותו רחוב, מצוי מגדל השעון. ארמון העיר שוכן על הגדה המזרחית של אגם פִּיקוֹלָה. מדובר בקומפלקס רחב ידיים של ארמונות. שימו-לב למבנה הנהדר של בָּאדִי מהאל וכן ל”רחבת הטווס”. מומלץ לבקר בחלק מהגנים המרהיבים של אודייפור ובעקר במרשים שבהם, הוא הסָהיליוֹן-קִי-בָּארִי.

אודייפור מתברכת במלונות מורשת (heritage) יותר מכל עיר אחרת בהודו. בולט מעל כולם הארמון השרוע על אי בלב האגם – Lake Palace, שהפך לאחד המלונות המפורסמים בעולם, בין היתר בזכות רוג’ר מור, הוא ג’יימס בונד. בחודשי החורף הלייק-פלאס מלא עד אפס מקום והמעוניינים ללון בו, ייאלצו לבצע הזמנה מספר חודשים מראש. גם Fateh Prakash שהוסב למלון פאר הוא מבנה בעל ערך היסטורי ובו גלריית הבדולח. למרבה הצער, רק אורחי המלון יכולים ליהנות מיופיה של הגלריה. ארמון נוסף שהפך למלון מפואר, הוא שִׁיוְו נִיוָואס. נוסעים בעלי תקציב מכובד במיוחד יוכלו ללון במלון הפאר Udaivilas.

ככלל, אודייפור משופעת במסעדות רומנטיות, המותאמות למגוון רחב של מטיילים בעלי תקציב שונה. להלן אחדות ממסעדות אלו, בסדר יורד ,מהיוקרתית ועד הצנועה: “אודאי מהאל” במלון אוּדאי וִילאס, “אוּפְּרֶה” המופלאה, ממנה תצפית מרהיבה לעבר האגם ולעבר גבעות ארוואלי, גָ’גַאט ניוואס הממוקמת בארמון, “אַמְבּרַאי” שאף היא צופה לאגם, וגם “שִיש מַהאל” המיוחדת במלון Leela. ולבסוף, הצנועות והאותנטיות: “מָאיוּר קפה” הותיקה וכן “לוטוס קפה” השרמנטית והעממית.

דרך מעניינת לתור את אתרי המקום, היא באמצעות רכיבה על אופניים. ניתן לשכור זוג אופניים באחת מהחנויות המתמחות בכך. רובן ככולן שוכנות בסמוך למקדש ג’גדיש ולמגדל השעון. בשל המבנה של העיר, אין טעם כמעט להשתמש כאן במוניות, אלא בריקשות המסוגלות לנוע גם בסמטאות הצרות של העיר העתיקה. מחיר של נסיעה כזו (לאחר התמקחות) כ-30 רופיות לנסיעה. בשעות החשיכה המחירים מוכפלים.

אודייפור מפורסמת גם בזכות האומנים והציירים הרבים המתגוררים בה ובזכות הגלריות הרבות המתמחות בציור רג’אסטני מסורתי. שלושה ק”מ מערבית למרכז העיר נמצא “כפר האמנים” שילפגרם. מדובר במקום מעניין אם כי תיירותי יתר-על-המידה. למי שמעוניין לראות מקרוב מבנה מסורתי, הוולי, כדאי לסור אל המבנה מן המאה ה-18, אשר הפך למוזיאון: Bagore-ki-Haveli, הממוקם גם הוא לשפתו של אגם פיקולה.

אודייפור מהווה בסיס יציאה למספר אתרים נהדרים שנמצאים בסמוך אליה. 22 ק”מ צפונית מכאן שוכנים הכפר אֶקְלִינְגִׁ’י, שבו בולט במיוחד פסלו בעל ארבעת הפרצופים של האל שיווה, הנמצא באולם העמודים של היכל מן המאה ה-15 וכן נַאגְדָה ובה שרידי מקדשים עתיקים.

מבצר צ’יטוגאר – Chittorgarh, מזרחית לאודייפור, אוצר בקרבו היסטוריה מפוארת, גדושה בסיפורי גבורה. אפשר לצפות בו במגדל קִירְטִי-סְטַמְבּ מן המאה ה-12, המעוטר בפיסול אמנותי מן הבסיס עד רום הקומה השביעית, במקדש נילקנט-מהדב ובסוראג’-פאל (שער השמש). מכאן ממשיכים לארמונו של ראמה-בים-סינג ולמגדל הניצחון  ויג’אי-סטמבּ. למבקרים בצ’יטוגאר כדאי ללון בארמון ביג’אפּור, הנמצא כ-40 ק”מ מן המבצר.

בכיוון ההפוך, מערבה מכאן, נמצא הר אָבּוּ המהווה תחנת מפלט מחום הקיץ. הר אבו המתנשא לגובה של 1230 מ’ מעל פני הים מוכר בעיקר בזכות מקדשי דילווארה – Dilwara הג’אינים. ייחודם של מקדשים אלו מימי-הביניים, הוא בכך שהם בנויים משיש לבן ומבהיק. בשנים האחרונות הפך ההר מוקד משיכה לפעילויות רוחניות ומתקיימים בו קורסים וסדנאות. באזור ההר אפשר ליהנות גם מנופים יפים ובהם אגם נאקי ויערות אשלשוואר וכן מהבזאר המקומי.

רָנַקְפּוּר נמצאת 60 ק”מ מהעיר אודייפור. קומפלקס המקדשים המצויים באתר זה, הם מן היפים ביותר בדרום מזרח אסיה. המקדשים נבנו במאה ה-15 לספירה, בתקופת מלכותו של ראנה קומבה והם מהווים שיא ארכיטקטוני של מבנים ג’אינים. אחד המקדשים מכיל 29 אולמות ובהם 426 עמודים מעוטרים בפיסול אומנותי.

מכאן מומלץ להמשיך למבצר קוּמְבַּלְגָאר אשר נבנה לפני כחמש-מאות שנים על-ידי השליט קומבּה. המבצר רחב מימדים והוא משופע בארמונות ומקדשים. מיקומו של האתר בגובה שמעל 1000 מ’ מעניק לו אקלים נוח לאורך כל השנה. זהו ארמון השייך למהרג’ה של אודייפור. בטווח נסיעה קצר מצויה גם העיר הקטנה והציורית נַרְלָאי.

ניתן לשתף את המאמר