בַּנְגְקוֹק

בנגקוק, בירת תאילנד,או קרונג-טפ, כפי שמכנים אותה תושבי המקום, היא עיר מרתקת, תוססת ועצמאית. זוהי עיר עם אופי ייחודי ועם אתרים בלתי נשכחים. עבור מרבית המטיילים, בנגקוק היא “שער הכניסה” למזרח אסיה. היא מסמלת את השילוב המופלא בין המולת השווקים לבין שלוות המקדשים. הסובלנות המופלגת של תושבי העיר הבודהיסטים, עלויות המחיה הנמוכות, האוכל האקזוטי, הפירות הטרופיים, מיני התענוגות והפיתויים, כל אלו הפכו את בנגקוק ליעד פופולארי במיוחד, גם בקרב תיירים מישראל.

שדה-התעופה הבינלאומי ממוקם כ-30 ק”מ מזרחית לעיר. זמן נסיעה ממוצע מהשדה עד הסיאם סנטר, כשעה בערך. עלות נסיעה כזו במונית: כ-15 דולר. קיימת רכבת קלה מודרנית ומהירה, אך היא מגיעה למסוף שמיקומו מרוחק ממוקדי התיירות. תרמילאים יוכלו להשתמש בשירותיו של אוטובוס AE2, שמגיע עד אזור בַּנְגְלַמְפּוּ. השדה הוותיק של ‘דון מואנג‘, המשמש בעיקר לטיסות-פנים, שוכן צפונית לעיר.

חלק מבעיות התחבורה של בּנגקוק נפתרו בזכות הרכבת העילית BTS וכן רכבת המטרו MRT שהחלו לפעול בעיר, וכך פקקי התנועה, שהיוו בעבר בעיה כרונית של בּנגקוק, כבר אינם איומים כפי שהיו. מלבד השימוש בטוקטוקים המפורסמים, באוטובוסים ובמוניות, ניתן גם לשוט בספינות אקספרס על נהר הצ’אופּאייה מאזור מלון השנגרי-לה ועד ארמון המלך.

תאילנד סובלת בשנים האחרונות מחוסר יציבות פוליטית. ראש הממשלה המודח והמושמץ טאקסין שינאווטרה, אשר עשה את הונו האגדי בדרכים מושחתות, נשפט ונמלט מהמדינה בשנת 2006. בשנת 2011 נבחרה אחותו של טאקסין: יינגלוק שינאווטרה, לשמש כאשה הראשונה בתפקיד ראש הממשלה. עד מהרה התגלה שגם יינגלוק מנהלת מדיניות מסואבת שקוממה עליה את אזרחי המדינה. בסוף 2013 החלו הפגנות סוערות בעיר הבירה והחל מאוגוסט 2014 הוכרז משטר חירום ומפקד הצבא צ’אן אוצ’ה הפך לראש הממשלה. באוקטובר 2016 נפטר המלך פומיפון אדוניאדט (ראמה ה-9), לאחר 70 שנה על כס המלוכה. בנו אשר ירש את מקומו מכונה ראמה ה-10. בשנת 2019 נערכו בחירות במדינה ואותו צ’אן אוצ’ה נבחר להיות ראש הממשלה.

קומפלקס הארמון הגדול, בו חלק מהמבנים המרהיבים של תאילנד, כולל אולם ההכתרה ומקדש בודהה מאזמרגד, ‘וַאט פְּרָה קֵאו’, נמצאים על שפת נהר הצ’אופאייה. מקדש זה מצטיין בצבעוניות רבה ובסטופַּת ענק מוזהבת. דמות הבודהה, הנתונה בקופסה מזכוכית בהיכל המרכזי, מפתיעה בממדיה הקטנים, אך הקדושה והילת המסתורין האופפים את הפסלון מוסיפים ללא ספק, לחן ולאווירה המיוחדת של אתר זה. מארמון מלך סיאם אפשר ללכת ברגל למקדש ואט פּו, אשר בו שרוע לאורך 64 מטר, פסל בּודהה המפורסם, בתנוחת שכיבה, המסמלת את הנירוונה. מקדש זה הוא העתיק שבמקדשי בנגקוק.

בגדה הנגדית, מול שני מקדשים אלו, נמצא ואט ארוּן, הוא ‘מקדש השחר’, יוצא דופן בסגנון הבנייה שלו, ויפה בעיקר בשעות אחר-הצהריים המאוחרות. כדי ליהנות מתצפית יפה לקראת השקיעה, יש לטפס במדרגות המקדש, שהן צרות ותלולות למדי… מקדשים מעניינים נוספים הם ואט סוּטַאט עם גג הרעפים המרהיב שלו, ואט סָאקֶט השוכן על גבעה וכיפתו המוזהבת מנצנצת לכל עבר, ‘מקדש השיש, ולבסוף ואט טרימיט. במקדש זה שוכן פסל בּודהה, עשוי מיציקת זהב של חמישה טון. ואט טרימיט מצוי בצ’יינה טאון של בנגקוק, מבוך של סמטאות שנדחסות בין הנהר לבין רחוב צ’רואן קרונג, ומכילות חנויות קטנות, מהמיטב שיש לסינים להציע.

בסמוך לארמון המלך, נמצא המוזיאון הלאומי של תאילנד. כמו-כן כדאי לבקר בבית ג’ים טומפסון, ב’פּארק לוּמְפִּינִי’ החביב עם האגם המלאכותי שבמרכזו, בשוק הגדול ביותר במזרח הרחוק, המתקיים בכל שבת ויום א’, הוא ‘שוק סוף השבוע‘, וכן בשוק בּנגלמפּו ובמתחם הקאו-סאן. להפתעתם של רבים מהתיירים, אגפים מסוימים בשוק סוף השבוע פתוחים גם בימים ד’, ה’, ו’. בימים שבת וא’ השוק כולו פתוח והוא פעיל עד השעה 18:00.

כנהוג בארצות דרום מזרח אסיה, גם בבּנגקוק נוטים רבים מהאזרחים המקומיים לאכול מחוץ לבתיהם. העיר משופעת אם כך בדוכני רחוב, בבתי-אוכל ובמסעדות ברמות שונות ומגוונות, הכוללות מצד אחד דוכנים אשר לעתים אינם עומדים בתנאי היגיינה מניחים את הדעת, ומצד שני מסעדות פאר, שהמפורסמת שבהן מסעדת הדגים הפופולארית ‘סי-פוד מרקט’ לא שרדה את שמבר הקורונה ונסגרה.

מרכזי הקניות הגדולים נמצאים ברובם באזור פְּרָטוּנַם וסיאם סנטר. מעל הכל ה-‘סיאם פַָּּארָגוֹן’ וה’סנטרל וורלד. מרבית התיירים הישראלים נוהרים למרכז MBK. מרכז הקניות ‘סִיקוֹן סקוור’ נמצא בפרוורים המזרחיים של העיר, ובין השאר יש בו את חנות הספרים הגדולה ביותר בתאילנד. לא הרחק ממלון ‘לֶנְדמַרְק’ היוקרתי, ממוקם ‘מרכז אֶמְפּוֹריום. שוק הלילה ורובע הזימה של ה’פַּט פּונג שוכנים בסמוך לאזור סִילוֹם, ואילו חלק גדול מהמסעדות הטובות שוכנות באזור סוּקוֹמְוִויט.

מספר לא מבוטל של אתרים מעניינים נמצאים במרחק של שעות נסיעה אחדות מהעיר. הבולטים שבהם: קַנצ’נבּורי והגשר על נהר הקוואי, הבירה העתיקה איוטאייה והשוק הצף של דמנואן סדואק. שמורת-הטבע היפהפייה של Khao Yai, מצויה מרחק שלוש שעות נסיעה מהעיר.

ניתן לשתף את המאמר