גוֹאָה

גוֹאָה שוכנת במערב הודו, כ-500 ק”מ דרומית למומבּאי. זוהי אחת המדינות ההודיות הקטנות והפחות מאוכלסות, והיא נמחצת בין שני מחוזות גדולים בהרבה: מַהָרַשְׁטרָה וקרנטקה. הדימוי של גואה כיעד המתאים למטיילים צעירים ופרועים, אינו משקף את המציאות במלואה. יותר ויותר מלונות יוקרה נבנים לאורך החופים הלבנים, ושיקולים כלכליים גוברים על-פני הרומנטיקה ההיפית. גואה היא עדיין תחנה מבוקשת ואטרקטיבית עבור ההיפים והתרמילאים, ועדיין נערכות בה אותן מסיבות מיתולוגיות בחודשי החורף, אך נדמה כאילו  פיסות החול המוקצות לקהל התיירים הצעיר, הולכות ומצטמצמות לטובת אתרי נופש ממוסדים. עד תחילת שנות השישים, עת זכתה לעצמאות, הייתה גואה מושבה פורטוגזית. השפעתה של פורטוגל על התרבות המקומית ניכרת עד היום. שליש מתושבי המדינה הם נוצרים קתולים, ומרבית הפסטיבלים והאירועים הנחגגים כאן, קשורים לדת הנוצרית.

גואה אמנם מפורסמת בעיקר בזכות חופי-הים שלה, הפרושים לשפתו של הים הערבי, אבל מרבית השטח בפנים-הארץ משמש לחקלאות ומכוסה ביערות. שדות האורז ודקלי הקוקוס בולטים באזור המערבי, ואילו מטעי הבננות והאננס, וכן אגוזי הקשיו מצויים באזור המזרחי, בשיפולי המורדות המערביים של הרי הגהט. כאן, בחלקה ההררי יותר של המדינה, גם עולם-החי עשיר, וכך ניתן ליהנות בגואה מאתרי טבע מרשימים, ואף משמורות מעניינות. אדמיניסטרטיבית המדינה מחולקת לשניים: גואה הדרומית וגואה הצפונית.

פָּנָגִ’י היא עיר הבירה של גואה. שדה-התעופה המקומי – דָבּוֹלִים, נמצא 30 ק”מ דרומית מהעיר, סמוך לישוב בשם דָבּוֹלִים. השדה מקושר בטיסות יומיומיות לבנגלור, לאינדור, לקולקטָה, לוודודרה, למומבּאי ולהיידרבּד. מדלהי קיימות מספר טיסות ישירות לגואה, בכל יום. עברו חלפו הימים, בהם מטיילים שרצו להגיע לפה ממומבאי, הפליגו באניה, ולנו בלילה על הסיפון כדי לחסוך כסף. כיום, ניתן לעבור את המרחק ב-9 שעות בלבד, בנסיעה ברכבת האקספרס. רכבת Mandovi Express יוצאת בכל יום בשעה 07:10 מתחנת מומבאי צ’הטרפטי ומגיעה לתחנת Thivim, הסמוכה לחופים הצפוניים של גואה, בשעה 18:34. רכבת נוספת: “שָׁטַבְּדִי”, יוצאת בשעה 05:25 מתחנת Dadar, הממוקמת באמצע הדרך בין שדה-התעופה של מומבאי לבין מרכז העיר (קוֹלָבָּה). זו הרכבת המהירה המגיעה אל היעד בתוך 9 שעות.  הנוסעים מגואה לכיוון בּדמי והמפּי בקרנטקה, יעדיפו בדרך-כלל להשתמש בקווי האוטובוס הליליים של חברת Paulo Travels. חלק מהאטובוסים עוברים בעיר בֶּלְגַאוּם.

גואה מושפעת מאקלים טרופי אופייני. מסוף נובמבר ועד סוף פברואר הטמפרטורות מתונות יחסית והן נעות בין 20 ל 28 מעלות. אלו הם החודשים בהם נערמים ומתפשטים אנשי המערב, על חולות גואה. אחר-כך האוויר מתחמם והולך עד אשר בחודש מאי הוא לוהט. בדרך-כלל, מאמצע יוני ועד סוף ספטמבר נושאות רוחות המונסון את ענני הגשם הכבדים, והאדמה נספגת במים. מטיילים שעיקר עניינם ביפי הטבע, ולא בנופש, יגלו בתקופה זו של חודשי המונסון ארץ דשנה, מרהיבה ובוהקת.

חופיה של גואה נמתחים על-פני למעלה מ-100 ק”מ. להלן סקירה של הבולטים שבחופים, מצפון לדרום: אָרַמְבּוֹל הוא הצפוני שבחופי גואה. בעבר היה מיועד למתבודדים צנועי-תקציב, אך בשנים האחרונות הפך להיות חוף עמוס ופופולארי במיוחד, גם בקרב משפחות הודיות שנופשות במקום. רצועת החול של ארמבול נמתחת בין הים לבין אגם “המים המתוקים”. האגם מצוי למרגלותיו של מצוק המהווה יעד מבוקש עבור הגולשים במצנחי רחיפה. לכפר הדייגים צַ’אפּוֹרָה, בחלק הדרומי של הלגונה חוף מוקף בעצי קוקוס וכך גם לחוף וגאטור – Vagator הסמוך אליו. שני חופים אלו מושכים אליהם את מרבית המטיילים המעושנים. רבים מהמבקרים בצ’אפורה ובווגטור שוכרים בקתות עץ לטווח של שבועות ואף של חודשים. אַנְׁג’וּנָה, בָּאגָה וקָלַנְגוּט, שלושתם בסמוך לעיר מָפּוּסָה, הם אולי החופים המפורסמים ביותר של גואה. חוף אנג’ונה הפך לאבן שואבת עבור דור שלם של נוודים כבר לפני למעלה מחמישים שנה. גם בימים אלו “מסיבות הירח המלא” של אנג’ונה, הן שם דבר בקרב המטיילים הצעירים. שוק הפשפשים הנערך כאן בכל יום ד’, אף הוא, הפך זה מכבר לאירוע מוכר. באגה וקלנגוט הם חופים סואנים ופעילים. הם יתאימו לתיירים המבקשים לעצמם בנוסף לפעילויות חוף הים, חופשה הכוללת ביקור במסעדות ובבארים, טיפולי מסז’ ובילוי באתרי קניות. הלאה מכאן, מעבר למפרץ מורמגאו, שוכן חוף דוֹנָה פַּאוּלָה. למרות היותו חוף יפהפה, הישראלים מעולם לא נטו לו חסד, אולי בגלל הקירבה שלו אל העיר פנג’י. חוף בּוגמלוֹ היוקרתי משהו, נמצא קרוב לישוב וסקו-דה-גמה, ליד שדה-התעופה. עוד דרומה, בקרבת העיר מרגאו שני חופי הפלא היפים והרגועים של קוֹלְבָה ושל בֵּנואלִים. ולבסוף, החוף הדרומי של Palolem, המתהדר בשקיעות קיטשיות להפליא. פלולים הוא מהיפים שבחופי גואה והוא מצטיין בסדרה בלתי נגמרת של מסעדות דגים הפרושות לאורך החוף.

פיתוח התשתיות התיירותיות מעורר השתאות. מספר בתי-מלון מפוארים בגואה לא היו מביישים את אתרי הנופש של פוקט ושל בּאלי. אחד מבתי-המלון המודרניים והמעוצבים של הודו, מצוי לא הרחק מהעיר פנג’י. מדובר במלון Nilaya Hermitageהעיר פנג’י שוכנת לשפכו של נהר מנדובי אל הים. פנג’י מקרינה אווירה קולוניאלית טיפוסית, וכיאה לעיר עם מורשת של מושבה פורטוגזית, נערך כאן אחת לשנה, בחודש פברואר, קרנבל הנמשך שלושה ימים.  יש פה גם  מספר כנסיות מעניינות ומוזיאון חביב. גם למרגאו, העיר החשובה השניה בגואה, צביון פורטוגזי. לעיר מספר אתרים בעלי חשיבות משנית כמו שוק הדגים הפוטוגני והגנים העירוניים. מרגאו ממוקמת בצומת דרכים מרכזי, במרחק של 10 ק”מ מחוף קולבה ו-35 ק”מ מפנג’י.

כאמור, ניתן לערוך מספר סיורים מרתקים לשמורות-טבע ולמפלי מים הנמצאים בטווח נסיעה קצר מחופי הים. היפה שבשמורות אלו היא Bondla. 

תחקיר וכתיבה: חגי להב. 
ניתן לשתף את המאמר