הִירוֹשִׁימָה

קשה להאמין כי הירושימה, כיום עיר מודרנית ושוקקת חיים, צמחה על האדמה החרוכה שהותירה פצצת האטום האמריקאית. העיר שהיוותה את אחד ממוקדי הטרגדיה האנושית של המאה ה-20, מונה כיום למעלה ממיליון תושבים ומהווה סמל לשלום, תוך שהיא מעבירה לעולם כולו מסר של תקווה ואחדות. רעידת האדמה שהתרחשה בשנת 2011 ביפן, וגל הצונאמי שבא בעקבותיה, באזור סנדאי, גררו תאונה גרעינית בכור של פוקושימה. תאונה זו העמידה את יפן כולה על סף שואה גרעינית נוספת, אשר עוררה מחדש את הטרואמה האיומה, ממנה סובלים היפנים בעקבות הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי בסיום מלחמת העולם השניה. בחודש מאי 2023 נערכה בעיר פסגת המדינות המתועשות G7, ובה דנו בעיקר בנושאי שלום, וזאת בעיקר לצל המלחמה שפרצה בין רוסיה לבין אוקראינה.

לעיר חשיבות רבה בהיסטוריה היפנית עוד קודם לפצצה. היא נבנתה במאה ה-16 כעירטירה וכמשכנם של מצביאים צבאיים. הירושימה היא בירתו של אזור Chugoku במערב יפן ומצויה על גדת ימת סטו. הביקור בה אפשרי ופשוט, גם למטייל שזמנו קצר משום שהיא נמצאת על קו הרכבת המהירה (השינקנסן), במרחק של כארבע שעות וחצי מטוקיו ושעה וחצי מקיוטו. יום וחצי עד יומיים, יספיקו לתייר כדי לכסות את המקומות העיקריים בעיר ובסביבתה. עבור המטייל ביפן נמצאת הירושימה על מפת התיירות בזכות שתי סיבות עיקריות: היותה העיר הראשונה עלי אדמות אשר הופצצה בפצצת אטום וקרבתה לאי מקודש בשם מיה ג’ימה, אודותיו יפורט בהמשך. 

בתוך הירושימה עצמה, נוח לנוע בעזרת רכבות חשמליות (הקרויות ביפנית: הִירוֹדֵן), המגיעות לכל היעדים המרכזיים. לצורך החישוב: 1,000 יֶן יפּני = כ-25 ש”ח. המחיר בחשמלית הוא אחיד: 160 ¥ לנסיעה בודדת. ניתן לקנות כרטיס נסיעה יומי, הכולל גם שייט למִיָה גִ’ימָה בסך 840 ¥

ב-6 באוגוסט, שנת 1945, הטילה ארה”ב פצצת אטום על הירושימה. באותו יום שחור, הפכה עיר הנמל התעשייתית והחשובה, לתלי עפר וחורבות. בסה”כ מוערך מספרם של הנספים ב-200,000 איש, כולל אנשים אשר מתו חודשים ושנים לאחר הפצצה כתוצאה מנזקי הקרינה הרדיואקטיבית.  ב-1949, ארבע שנים לאחר הטלת הפצצה, קבע הפרלמנט היפני חוק לפיו הירושימה היא מעתה ועד עולם עיר המוקדשת להפצת מסר של שלום. אז החל שיקום מאסיבי של העיר וכך נבנה ‘פארק השלום‘, באזור בו נפלה הפצצה. זהו קומפלקס Heiwa-koen, ובו מצבות זיכרון רבות. המוזיאון המצוי בתחומי הפארק, ממחיש היטב את אימת השואה הגרעינית. יכולת השיקום, בחומר וברוח, מפתיעה ומפעימה. חלפו עשר שנים בלבד עד שאוכלוסיית הירושימה שבה לגודלה כפי שהיה לפני האסון. מדי שנה ב-6 באוגוסט מצוין בהירושימה ‘יום השלום’, אשר נועד להנצחת הקרבנות. בין המחזות מכמירי הלב ביום זה, ניתן לראות יפנים כורעים על שפת נהרות ה-Motoyasu וה- Otagawa ומשיטים בדממה רבבות פנסי נייר מוארים, המסמלים תפילה לשלום.

ה-‘A-Bomb Dome‘ הוא סימלה המפורסם של הירושימה. מדובר בשרידי המבנה הציבורי אשר עמד במוקד הפיצוץ, סמוך לפארק השלום, על גדת הנהר. פנים המבנה נשרף כליל על כל אנשיו, אך השלד עומד על תלו כמצבת הנצחה היסטורית הקוראת לזכור, ולעולם לא לשכוח. בפארק מצוי מוזיאון A-Bomb. המוזיאון מתבלט דווקא בפשטותו ובישירותו. סיפורה של העיר הירושימה, לפני ואחרי הפצצה מוצג כאן בפרטנות מצמררת. ‘אנדרטת השלום של הילדים’ היא מצבה המכוסה שרשראות צבעוניות של עגורֵי נייר, המשמרת את סיפורה של סָדָקוֹ סָסָקִי, הילדה היפנית בת ה-11 אשר חלתה בלוקמיה בעקבות הקרינה הרדיואקטיבית אליה נחשפה בהיותה תינוקת. סדקו האמינה כי אם תקפל 1000 עגורי נייר ותביע משאלה לאחר שתסיים לקפל כל אחד מהם, תתגשם משאלתה והיא תבריא. אך היא נפטרה כשהספיקה לקפל כ- 600 עגורים בלבד, ומאז ילדים בכל העולם משלימים את משימתה מדי שנה, בקיפול עגורי נייר המייצגים ביפן, מזל טוב וחיים ארוכים. ‘פעמון השלום’ הוא פעמון גדול, משקלו כ-1200 ק”ג, ועליו חרוטה מפת עולם ללא גבולות בין המדינות. המבקרים יכולים להכות בפעמון. בפארק מצוי גם ‘לפיד השלום’ – אש אשר בוערת כל עוד קיים נשק גרעיני בעולם.

מלבד פארק השלום, מצויים בעיר אתרים מעניינים נוספים, הראשון שבהם הוא טירת הירושימה. הטירה מוגדרת כאוצר לאומי. היא נבנתה במאה ה-16 ע”י הדאיימיו, השליט הצבאי,  מוֹרִי טֵרוּמוֹטואשר שלט על כל החלק המערבי של יפן וקבע את משכנו בהירושימה.  כמו רוב הבניינים בעיר, הטירה הושמדה לגמרי, אך נבנתה מחדש. מוזיאון האמנות העירוני, נחשב לאחד המוזיאונים החשובים ביפן. בהירושימה מצוי גן יפני הקרוי Shukkei-en המהווה אתנחתא ירוקה ומרגיעה, בה ניתן לטייל בין הגשרים, האגמים הקטנים ובתי התה, ולנוח מההמון ומהמראות שבחוץ.

המדרחוב הקרוי ‘הוֹנְדוֹרִי‘ הוא רחוב מקורה גדוש בחנויות ובמסעדות, ובו אפשר, בין היתר, לטעום ‘אוֹקוֹנוֹמִיאָקִי‘, המאכל המפורסם של הירושימה – פלטה לוהטת ועליה מעורבבים מרכיבים לפי בחירה: ירקות, פירות ים, בשר, אטריות סובה וביצה, ברוטב מתקתק ייחודי. מסעדת אוקונומיאקי מומלצת במיוחד היא Chinchikurin, הממוקמת ממש בסמוך לרחוב הונדורי. המסעדה סגורה בימי ג’. תושבי הירושימה מתגאים במיוחד במאכלי הצדפות שלהם. מסעדות רבות בעיר מגישות צדפות, אך אחת המשובחות שבהן היא בלי ספק מסעדת Sakanayadoujouלחובבי המכוניות, הירושימה היא מולדתה של חברת ‘מזדה’. הצטרפות לאחד הסיורים המודרכים באנגלית ב’מוזיאון מזדה‘ יכולה להיות חוויה מיוחדת. 

סמוך להירושימה מצוי כאמור, האי הקטן מיה ג’ימה, אשר יכול להוות טיול יום מהירושימה, ללא צורך בלינה במקום. מי שבכל-זאת יבחר ללון באי, יוכל ליהנות ממספר בתי-מלון מסורתיים (Ryokan), יוצאים מהכלל, כששניים מהבולטים שבריוקאנים הם: ‘ֹאָרִימוֹטו’ וכן Iwaso הקסום. האי ידוע  גם בשמו Itsukushima והוא מהווה “אחד משלושת המקומות היפים ביותר ביפן” לפי הגדרת היפנים… למיה ג’ימה ניתן להגיע בהפלגה קצרה של כ-10 דקות. מהתחנה המרכזית של הירושימה או מפארק השלום יש לעלות על חשמלית עד לרציף הקרוי ‘מיה ג’ימה גוּצ’י’.

ככל שמתקרבים אל האי, ניגלה שער אדום יפהפה הניצב בתוך המים, והוא סימלה המפורסם של מיה ג’ימה. האי נחשב מקודש ובעבר הותרה הגישה אליו אך ורק במעבר דרך השער. מראה השער משתנה בהתאם לאור השמש וגובה הגאות והשפל ובכל פעם המראה קסום יותר… ברחבי האי מסתובבים להם עופרים המחפשים את קרבת האנשים. באי ישנם אינספור מקדשים אך העיקרי בהם הוא המקדש ‘אִיצוּקוּשִׁימָה’ המוקף תעלות מים. במיה ג’ימה מצוי גם הר מיסן, אשר ניתן לטפס אל פסגתו ברכבל, לצפות בנוף נפלא מן הפסגה, בחברת קופים, ולטייל בחזרה ברגל, דרך מקדשים נוספים וצמחיה עשירה. ניתן לשוט בספינה מיוחדת מהאי ישירות לפארק השלום. משך השייט כ-45 דקות. מחיר השייט 2,000 ¥. 

רכבת השינקנסן המהירה עושה דרכה מהירושימה לטוקיו מספר פעמים ביום, כאשר היא עוצרת בדרך בתחנות מרכזיות. לדוגמא, הרכבת שתצא מהירושימה בשעה 08:00 בבוקר (בדיוק רב), תגיע לאוקאימה בשעה 08:40, לקובה בשעה 09:16, לאוסאקה ב-09:30, לקיוטו ב-09:45, לנאגויה ב-10:22, ולבסוף היא תגיע לטוקיו בשעה 12:03.

המעונינים ביום טיול בטבע, באזור הירושימה, יוכלו לצאת לטרק רגלי בערוץ היפה סַנְדַנְקיוֹ. הערוץ נמצא באזור הררי מצפון-מערב לעיר. צמחיה עבותה ומפלי מים הופכים את המקום ליעד אהוב על חובבי הטבע היפנים. ערוץ סנדנקיו יפה במיוחד בימי הקיץ ובתקופת הסתיו. המקום נגיש עם תחבורה ציבורית מאזור תחנת הרכבת של הירושימה.

מרחקי נסיעה מהעיר הירושימה

מרחקי נסיעה מהעיר הירושימה

יעדים קרובים להירושימה

אָקיטקָטָה – 43 ק”מ

יָמאגוּצ’י – 127 ק”מ

קוראשיקי – 142 ק”מ

אוקיָאמה- 160 ק”מ

איזומו – 167 ק”מ

טירת הימייג’י – 240 ק”מ

יעדים רחוקים מהירושימה

אוֹסָקָה – 331 ק”מ

קיוטו – 360 ק”מ

נגסקי – 421 ק”מ

קנזאווה – 590 ק”מ

טוקיו – 808 ק”מ

סאפּורו – 1,797 ק”מ

לוטוס-הזהב: מעל 30 שנות ניסיון בארגון טיולים פרטיים ליפן. מתעניינים בטיול מתוכנן ומוזמן מראש על-ידי מקצוענים בתחום? נשמח לערוך שיחה קצרה, ובמידת הצורך, ניתן יהיה גם לתאם איתנו פגישה בלתי מחייבת. אנא מלאו הפרטים כאן למטה, ונשוב אליכם בהקדם.

לוטוס-הזהב: מעל 30 שנות ניסיון בארגון טיולים פרטיים ליפן. מתעניינים בטיול מתוכנן ומוזמן מראש על-ידי מקצוענים בתחום? נשמח לערוך עמכם שיחה קצרה, ובמידת הצורך, ניתן יהיה גם לתאם פגישה בלתי מחייבת. אנא מלאו הפרטים כאן למטה, ונשוב אליכם בהקדם.

ניתן לשתף את המאמר